Food&Beverage missie met focus op e-commerce naar Shanghai, China

SHANGHAI - Van 13 – 18 mei organiseert het Ministerie van Economische Zaken/ Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland een handelsmissie voor de Nederlandse levensmiddelensector naar China  met de focus op de sterk opkomende e-commerce sector. Doel is contacten te leggen met de Chinese e-commerce platforms zoals Alibaba. Aan de handelsmissie zijn geen deelname kosten verbonden.

 

Online shoppen in China

Online shoppen voor levensmiddelen is in het moderne China veel verder dan in Nederland. In 2015 kocht de Chinese consument voor $589 miljoen aan levensmiddelen, een groei van 33,3% t.o.v. het jaar ervoor. Online shoppen wordt door de Chinese consument gezien als makkelijk, maar geeft ook eenvoudig toegang tot buitenlandse producten. Dit laatste is een enorme drijfveer aangezien het imago van Nederlandse levensmiddelen enorm hoog in China is en men op zoek is naar veilige producten.

 

Steeds meer leveranciers in Amerika en Europa spelen op deze trend in. De marketing strategie en logistiek vraagt echter wel een andere aanpak t.o.v. de traditionele retail met importeurs en winkel ketens. Sommige bestellingen worden al buiten China ingepakt en rechtstreeks naar de klant gestuurd.                         

 

Nederland is na Frankrijk met 7,5 miljard de grootste levensmiddelen exporteur in de EU naar China.

 

De handelsmissie

Tijdens de handelsmissie wordt er kennis opgedaan van deze sector en worden er e- commerce platforms bezocht. Naast kennis zullen er ook one-to-one contacten worden gelegd met de betreffende inkoop en logistieke managers van de Chinese e-commerce bedrijven. Ook zal de levensmiddelen vakbeurs SIAL China worden bezocht.

 

Het Ministerie van Economische Zaken heeft de organisatie van deze missie toegewezen aan Phaff Export Marketing, waar meer informatie en het programma kan worden verkregen. Aan de handels missie zijn overigens geen deelname kosten verbonden.

 

Het concept programma

 

Zaterdag 13 mei 2017

o S ’avonds vertrek vanaf Schiphol

 

Zondag 14 mei 2017

o Aankomst in hotel in Shanghai

o Eind van de middag missiebriefing & kennismaking

 

Maandag 15 mei 2017

Gehele dag seminar in de conferentiezalen van het hotel.

In de ochtend presentaties over de Chinese e-commerce en het

consumentengedrag.

 

In de middag matchmaking en ontmoetingen met het

Chinese bedrijfsleven. Ter afsluiting van de dag zal er netwerkdiner voor alle

aanwezigen georganiseerd worden.

 

Dinsdag 16 mei

Bezoek aan twee e-commerce platforms met food focus

 

Woensdag 17 mei

Bezoek aan SIAL Shanghai, aansluitend netwerkreceptie.

 

Donderdag 18 mei

o Bezoek aan een e-commerce platform

o Terugreis naar Nederland

 

Aanmelden via: http://www.rvo.nl/actueel/evenementen/handelsmissie-e-commerce-food-beverage-naar-shanghai

 

Phaff Export Marketing 
De Drieslag 30 
Postbus 281
8250 AG DRONTEN